התמכרות, מהי?

 

כשאנו אומרים התמכרות, למה אנו מתכוונים? מה עולה לנו בראש, כאשר אנו מקשיבים לשכנה שמספרת על קרוב משפחה שהוא מכור? אולי עולות לנו סצנות מהסרטים, או מראות קשות שאנו צפינו בהן בסיטואציות מסוימות? מי שגר, עובד או עובר במקרה בקרבת תחנה מרכזית החדשה בתל אביב ומכיר גשר "הגנה", מבין על מה אני מדברת. בחורה זרוקה בסמטה חשוכה בדרום תל אביב עם מזרק ביד; צעיר, בעל מראה מוזנח אשר שמסתובב בקריז (תסמונת גמילה)  ומחפש כיצד להשיג את המנה שלו; שיכור, מתהלך לו ברחוב עם בקבוק ולוגם ממנו מדי פעם. בזמן שאנו רואים את זה בדרך הזאת-מוקצנת, מבוססת על סטראוטיפים, התגובה שלנו היא "לא, לא, זה לא עלי, אני או אדם קרוב לליבי לא במצב הזה… אני לא עד כדי כך מכור/ה."

נכון להיום, תפיסותינו משתנות ואנו נחשפים, יותר ויותר, להבנה הרבה יותר עמוקה של מהי התמכרות. מונח עצמו נהיה, הרבה יותר, גמיש וכולל בתוכו ספקטרום רחב של התנהגויות ושימושים למיניהם. עוד ועוד ועוד, עוד בגד, עוד סקס, עוד סמים, עוד אוכל, עוד סיגריה, עוד גבר או אישה, עוד כסף, להרזות, להשמין, לעבוד, עוד, עוד!

מסכים, מערכות יחסים פוגעניות, דפוסי התנהגות כמו דחיינות, בזבזנות יתר,  הימנעות או חיפוש אחרי מצבים רגשיים קיצוניים (אקסטרימאליים) כל אלה ועוד יכולים לקבל פני ההתמכרות- תלות בדבר/ התנהגות שמנהל לנו את החיים ואנו סובלים קשות כאשר הוא נלקח מאתנו. המשהו הזה שמנהל אותי ולא אני אותו. על הפשוט!

מה זה אומר "מנהל אותי, את החיים שלי"!? אני מתכוונת לתחומים מסוימים בחיינו אשר נפגעים כתוצאה מכך שאנו משתמשים/מתנהגים באופן מופרז בדבר מה ( סמים, אלכוהול, סיגריות, מסכים, עבודה, מין, אכילה מוגברת או הימנעות מאכילה, בזבזנות יתר ועוד) . זה יכול לפגוע בתחומים שונים בחיינו-  זוגיות, חיי המשפחה, תעסוקה ולימודים, קשרים חברתיים, מצבינו הבריאותי וכו. התנהלות זאת מלוות בתחושות של תקיעות, אומללות, חוסר סיפוק תמידי- סוג של "בור שחור" בתוכנו ששום דבר לא יכול למלא אותו. ודבר הכי עצוב הוא שככל שאנו מנסים למלא את ה״בור השחור״ באמצעות דברים הלא נכונים, הוא גדל עוד יותר. סיפוק לרגע ולאחר זמן מה כאב וירק  חוזרים בעצמה רבה. 

אם את\ה מזדהה עם מה שכתוב  עד כה ומזהה את עצמך/ה  או אדם קרוב אליך בין המילים שכתובות כאן, אז תדע/י שאת/ה בכיוון הנכון.

לא חייבים לסבול, לא חייבים להישאר עם זה לבד, יש כיוון אחר, ביחד אפשר אחרת!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

השארת תגובה